banner04

شرایط تحصیل در سوئد

انتخاب مکانی برای تحصیل در خارج از کشور ممکن است بزرگترین تصمیم زندگی شما باشد. از این رو، هر چیزی مرتبط به این تصمیم، باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. کشور سوئد کشوری فوق العاده محبوب برای تحصیل است. این کشور میان پیشتازان جهانی در آموزش عالی قرار دارد و بخشی از شهرت خود را مدیون سیستم آموزش مستقلش است که در آن زمان کمتری به آموزش از طریق مربیان و زمان بیشتری به مطالعه ی گروهی و مستقل اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر آموزش عالی سوئد، گزینه ای عالی برای پرورش مهارت های فردی همراه با آزادی و مسئولیت پذیری می باشد. تعداد دانشجویان بین المللی که در حال تحصیل در دانشگاه های سوئد می باشند، روز به روز در حال افزایش است. اما قبل از اینکه اقدام به اپلای برای تحصیل در دانشگاه های سوئد کنید، یکی از اصلی ترین سوالاتی که در خصوص تحصیل در سوئد مورد توجه است، این است که کدام مقطع تحصیلی را در سوئد انتخاب کنیم. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، آثار حقوقی خاصی دارد. همچنین است که با توجه به شرایط و پتانسیل شخص متقاضی، ممکن است انتخاب این مقاطع، متفاوت باشد. از این رو، در این مقاله در خصوص تحصیل در سوئد و انواع مقاطع تحصیلی خواهیم پرداخت. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف سوئد، برای افراد خارجی امکان پذیر می باشد. تحصیل در مقاطعی همچون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از معمول ترین مقاطعی هست که افراد دانشجوی بین المللی برای مهاجرت و ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند.

 

 

تحصیل در سوئد چگونه است؟

تحصیل در سوئد رویای بسیاری از افراد است اما برای تحصیل در کشور سوئد، چه شرایطی را باید مهیا کنیم تا بتوانیم چندین سال در این کشور تحصیل کنیم و اقامت مورد نیاز خود را از سفارت این کشور دریافت کنیم؟ در ادامه این مقاله به این موارد می‌پردازیم بنابراین اگر به دنبال تحصیل در این کشور هستید این مقاله را از دست ندهید.

تقریباً کشور سوئد طبق تحقیقاتی که انجام شده یکی از بهترین کشورهای قاره اروپا محسوب می شود که از بالاترین امکانات رفاهی و برنامه‌های سرگرمی جذاب برخوردار است.

شاید زمانی که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، سؤالی در ذهن مخاطبان ما ایجاد شود که چرا سوئد بهترین کشور برای تحصیل است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت سوئد دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در دنیا است که در این سیستم آموزشی تمامی استادان نخبه و دارای سطح علمی بالایی هستند.

این کشور تا جایی که مقدور بوده به‌صورت هفتگی افراد حرفه‌ای سیستم آموزشی این کشور را بررسی می‌کنند و در صورت رد صلاحیت استادی مطابق با استاندارد‌های تعیین شده در کمتر از یک هفته کاری اخطار موردنیاز را به شخصی که در حال تدریس است اعلام می‌کنند و اگر استاد نتواند تدریس خود را ارتقا دهد؛ فرد موردنظر برای همیشه از سیستم تحصیلی این کشور اخراج می‌شود. همین مسائل باعث شده که کشور سوئد با بهترین دانشگاه‌ها درسطح جهانی شناخته شود.

 

 

مزایای تحصیل در کشور سوئد

  1. مقرون به صرفه بودن شهریه و مخارج زندگی
  2. بورسیه ها و کمک هزینه های فراوان
  3. امکان کار  دانشجویی در سوئد حین تحصیل
  4. امکان کار در سوئد بعد از تحصیل
  5. یادگیری مهارتهای لازم فعالیت در مشاغل جهانی
  6. حضور در دوره های آموزشی عالی با کیفیت در بهترین دانشگاه های جهان
  7. یادگیری نوآوری
  8. زیبایی های طبیعی و تاکید بر پایداری
  9. تنوع فرهنگی
  10. انگلیسی بودن زبان تدریس دوره های تحصیلی
  11. کیفیت و استانداردهای بالای زندگی

 

 

سیستم آموزشی کشور سوئد

در سوئد، آموزش برای همه ی کودکان بین ۷ تا ۱۶ سال اجباری است. کودکان از ۱ سالگی می توانند در کلاس های پیش دبستانی پذیرش شوند. دانش آموزان بین سنین ۶/۷ و ۱۵/۱۶، در مدارس همگانی اجباری حضور می یابند. اکثریت مدارس سوئد، زیر نظر شهرداری هستند اما تعدادی مدرسه ی دولتی به نام مدارس مستقل نیز وجود دارد. تعداد انگشت شماری مدارس شبانه روزی در سوئد دارای شهریه نیز پایه گذاری شده اند که با نام مدارس خصوصی شناخته می شوند. سیستم آموزشی سوئد مبتنی بر یک دوره ی آموزش ابتدایی ۹ ساله یا Grundskola با حضور اجباری است. بعد از این دوره یک دوره ی اختیاری سه ساله به نام Gymnasieskola وجود دارد که به دو گزینه ی آموزش عالی یا آموزش حرفه ای منتهی می شود. دانشجویان بعد از مقطع متوسطه می توانند برای دریافت مدرک آکادمیک از یکی از دانشگاه های دولتی یا کالج های دانشگاهی اپلای نمایند. علاوه بر مدارک آکادمیک عمومی، آموزش عالی سوئد تعداد زیادی مدرک حرفه ای و تخصصی در رشته هایی همانند مهندسی، حقوق و پزشکی نیز ارائه می نماید. سال تحصیلی در سوئد به دو ترم تقسیم می شود. ترم پاییز که در انتهای آگوست شروع شده و تا اواسط ژانویه ادامه می یابد و ترم بهار که از اواسط ژانویه تا اوایل ژوئن ادامه دارد

 

شرایط تحصیل در سوئد

با توجه به بالا بودن سطح کیفی زندگی و همچنین تحصیل می‎توان گفت سوئد از گزینه‌های خوب برای مهاجرت و دریافت اقامت تحصیلی برای افردا مختلف می‌باشد. تا سال 2011 تحصیل در سوئد رایگان بود به همین سبب عده زیادی از ایرانیان موفق به اخذ اقامت جهت تحصیل در سوئد و یا کار و یا حتی سرمایه گذاری شدند؛ اما از سال 2011 به بعد قوانین سوئد مانند چند کشور اروپایی دیگر تغییرات زیادی داشت که یکی از بزرگترین تغییرات آن بازنگری در سیستم مخارج آموزشی سوئد بود و موجب شد دانشجویان به دانشگاه‌ها شهریه پرداخت کنند.

به طور متوسط مدت زمان تحصیل درسوئد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب (4،2،3) سال می‌باشد البته باید به این نکته اشاره نمود دانشگاه و کالج‌های سوئد دو نوع مدرک برای مطالعات پیشرفته یا تحقیق ارائه می‌دهند، مدرک Licentiatexamen: پس از دو سال مطالعه اضافی اعطا می‌شود و مدرک Doktorsexamen (دکتری): پس از حداقل 4 سال مطالعه یا تحقیق اضافی اعطا می‌شود. در رشته‌های پزشکی این مدت به 5 سال نیز افزایش پیدا می‌کند.

در سیستم آموزشی سوئد برخلاف سیستم‌های سنتی و معمول به جای این که چندین مبحث را به طور همزمان در طول یک ترم به دانشجو آموزش دهند، دانشجو یک مبحث را برای یک دوره کوتاه(چند هفته) فرا می‌گیرد. امتحان پس از اتمام مبحث انجام می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان گفت یک ترم دانشگاه در سوئد از چندین بخش تشکیل شده است.

 

تحصیل در مقطع دبیرستان

از آن جایی که یکی از مقاطع تحصیلی در سوئد، مقطع مدارس و دبیرستان ها می باشد، در این بخش به طور اختصاصی، به بررسی نظام آموزشی مدارس و افراد زیر 18 سال به خصوص دبیرستان در سوئد خواهیم پرداخت.

در کشور سوئد، پیش دبستانی ها از یک سالگی تا پنج سالگی توسط شهرداری این کشور برای کودکان تعبیه شده است. در این مقطع، بازی کودکان اهمیت بسیار زیادی برای رشد آن ها دارد. به این گونه که جدای از جنسیت، افراد به شناخت خود در قالب برنامه های هدفمند، پرداخته خواهند شد و فرصت های یکسانی را برای آن ها در نظر می گیرند. به طور کلی در سال های اول تا نهم، تحصیلات دانش آموزان، به صورت اجباری انجام می شود. به کودکان بین شش تا سیزده سال نیز قبل و بعد از ساعات مدرسه، مراقبت های خارج از مدرسه تدریس می شود. در دوره دبیرستان یعنی از پایه دهم تا دوازدهم، افراد به صورت اختیاری وارد مدرسه می شوند.

هجده برنامه تحصیلی عمومی ملی که سه سال دبیرستان را تشکیل می دهد، برای انتخاب وجود دارد که شش مورد آن مقدمات برای آموزش عالی مانند دانشگاه را فراهم می کند و دوازده مورد آن برنامه های تحصیلی تخصصی و حرفه ای است. در حالی که شرایط ورود بین این برنامه ها متفاوت است، همه دانش آموزان ملزم به قبولی در سال نهم اجباری به زبان های سوئدی و انگلیسی هستند. دانش آموزانی که قصد تحصیل در این مقاطع را دارند، از سن 12 سالگی تا 18 سالگی را بهترین سنین ورود به کشور سوئد بدانند. این افراد با استفاده از ویزای دانش آموزی، می توانند وارد این مدارس شده و تحصیلات خود را تا دریافت دیپلم پیش ببرند. در ادامه به بررسی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی، در کشور سوئد، عموما بین 3 الی 4 سال می باشد. این تفاوت سال های تحصیل بسته به نوع رشته و دانشگاه می تواند متفاوت باشد. رشته هایی که عموم افراد بین المللی در سوئد انتخاب می کنند، در قالب رشته های زیر می باشد.

علوم کامپیوتری

رشته های مهندسی

هنر

مطالعات محیط زیستی

مطالعات فرهنگی

شهر هایی همچون استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و… شهر های مناسب برای تحصیل اتباع خارجی می باشد. البته شهر های کوچک تر از لحاظ هزینه های زندگی در کشور سوئد، مقرون به صرفه تر می باشد. در این کشور بالغ بر 35 دانشگاه و کالج وجود دارد که افراد بومی و بین المللی می توانند آن ها را انتخاب کنند. سطح زبان مورد نیاز دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور سوئد، آیلتس 6 و مدارک معادل آن همانند PTE , TOEFL می باشد. در خصوص هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد من جمله کارشناسی، در بند های بعدی بدان خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

یکی دیگر از مقاطع تحصیلی کشور سوئد، مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس است که در این کشور به طور میانگین به مدت 1 الی 2 سال به طول می انجامد. البته انواعی از رشته ها هستند که مدت زمان بیشتری را سپری می کنند. تمامی این موارد بسته به نوع رشته و دانشگاه متفاوت می باشد.

به طور کلی، مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد در سوئد، برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در تخصص خود را دارند. این گونه افراد شانس بالاتری برای ورود به بازار کار کشور سوئد دارند. به طور کلی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد مناسب می باشد اما به عنوان یک شخص ایرانی، انتخاب مقطع ارشد برای ادامه تحصیل و ایجاد یک بهانه ورود در اتحادیه اروپا، تصمیمی منطقی می باشد. برای ورود به این مقطع، افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا اقدام می کنند، بهتر است که سطح زبان انگلیسی در حد آیلتس 6.5 یا معادل آن را داشته باشند. در ادامه به یکی دیگر از راه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد یعنی مقطع دکتری خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در مقطع دکترا

از دیگر راه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی سوئد، مقطع دکتری می باشد. دکتری مقطعی تخصصی در خصوص دریافت سطح دانش تکمیلی برای افراد ارائه می شود که معمولا به دو بخش تئوری محور و عملی محور تقسیم می شود. به طور کلی مقطع دکتری در سوئد، سالانه حدود 28 هزار دانشجوی بین المللی می پذیرد. این تعداد دانشجویان در کل 38 دانشگاه کشور سوئد، مشغول به تحصیل می شوند. مقطع دکتری با توجه به تخصصی بودن تحصیل، عموما با اجازه کار تمام وقت در سوئد همراه است. چرا که شخص زمان بیشتری برای گسترش اطلاعات در زمینه فعالیت خود دارد.

طول مدت مقطع دکتری در کشور سوئد، به طور میانگین 4 ساله است و تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، هزینه شهریه دانشگاه، به صورت رایگان خواهد بود. اما مهمترین بحثی که در خصوص دکتری در هر کشوری باید بدان پرداخت، یافتن سوپروایزر یا استاد راهنماست. یافتن سوپروایزر، عموما به دو دسته تقسیم می شود. یا خود متقاضی باید مستقیما اقدام کند، یا با توجه به شرایط متقاضی، دانشگاه مستقیما استاد راهنما را برای متقاضی می یابد. سطح زبان انگلیسی بالا، داشتن مقالات بین المللی منتشر شده یا ISI از شرایط اصلی دریافت پذیرش دکتری در سوئد و یافتن سوپروایزر می باشد.

 

مراحل اخذ ویزای تحصیلی در سوئد

قبل از هر چیز شما باید علایق خود را بشناسید و داشته‌های خود را بررسی کنید تا برطبق آن به دانشگاه و کالج مورد نظر درخواست دهید. به طور کلی ویزای تحصیلی در سوئد به دو دسته تقسیم می‌شود که نوع اول ویزای تحصیلی برای مدت بالای 6 ماه است که اصطلاحا به آن ویزای نوع D گفته می‌شود و نوع دوم هم برای تحصیل زیر 3 ماه است که به آن ویزای نوع C می‌گویند.

از اصلی‌ترین شرایط صدور یک ویزای تحصیلی به دو بخش مالی و توان تحصیلی شما را می‌توان ذکر کرد. در ادامه به شرایطی که باید داشته باشید تا یک ویزای تحصیلی دریافت کنید اشاره می‌کنیم:

  • داشتن گواهی نامه و یا پذیرش از یک دانشگاه معتبر
  • اثبات تمکن مالی هزینه سال اول تحصیلی
  • ارائه مدارک و مستندات لازم مانند کپی گذرنامه
  • پرداخت هزینه‌های یکسال تحصیلی
  • اقدام به دریافت بیمه جامع سلامت در صورت اقامت کمتر از یکسال

نکته بسیار مهم دیگر این است که اگر می‌خواهید بیشتر از یکسال در سوئد اقامت داشته باشید حتما باید پس از ورود به این کشور به اداره مالیات مراجعه نمایید و اطلاعات خود را ثبت نمایید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  • شعبه اصلی : تهران ، میدان فاطمی ، خیابان جویبار ، کوچه میرهادی شرقی ، پلاک 10 ، واحد 6
  • 021-88926279 || 021-88923854
  • info@dadpisheganco.com
  • فلکه دوم صادقيه ، بلوار آيت الله کاشانی ، نرسيده به خيابان مهران ، پلاک 91 ، طبقه 5 ، واحد 15
  • 021-44033678 || 021-44969468
  • info@dadpisheganco.com
  • ميرداماد ، ميدان مادر ، خيابان شاه نظری ، برج ناهيد ، طبقه 16 ، واحد 2
  • 021-22250617 || 021-22251140
  • info@dadpisheganco.com

Please publish modules in offcanvas position.