banner04

شرایط تحصیل در لهستان

لهستان کشوری جذاب در قاره اروپا است که به عنوان پلی برای ارتباطات جغرافیایی و فرهنگی اروپای شرقی و غربی عمل می‌کند. تحصیل در لهستان مقصدی جذاب برای تمام مقاطع برای دانشجویان بین‌المللی است. چراکه دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی لهستان با هزینه متوسط ۲۰۰۰ یورو در سال در مقطع لیسانس و در مقاطع بالاتر به طور متوسط با پرداخت ۳۰۰۰ یورو در سال به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین کشور لهستان برای داوطلبین رشته‌های علوم پزشکی نیز مقصدی ایده‌آل است. در مجموع ۸۰۰۰ دانشجو در حال تحصیل در رشته پزشکی در لهستان هستند و بیش از ۱۰ دانشگاه در این کشور وجود دارند که رشته‌های پزشکی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ضمن اینکه اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی آسان‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

هزینه زندگی در کشور لهستان نیز به طرز شگفت‌آوری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و اجاره ماهانه یک اتاق مشترک ممکن است تنها ۱۰۰ یورو هزینه داشته باشد. به طور کلی، بسته به شهر و سبک زندگی شما، می‌توانید با کمتر از ۵۰۰ یورو در ماه یک زندگی دانشجویی را اداره کنید.

تحصیل در لهستان و شرایط عمومی آن

افرادی که قصد تحصیل در لهستان دارند می بایست اطلاعات کلی پیرامون شرایط عمومی آن داشته باشند. کشور لهستان در مرکز اروپا قرار دارد و عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن می باشد. لهستان از نظر موقعیت مکانی در جنوب دریای بالتیک واقع شده است و از جمله همسایگان این کشور می توان به آلمان، جمهوری چک، لیتوانی، اسلواکی، روسیه و بلاروس اشاره کرد. لهستان از نظر تاریخی از جمله کشورهای حائز اهمیت می باشد و تمدنی چندین ساله دارد. شهر ورشو پایتخت این کشور 39 میلیون نفری است و زبان رسمی مردمان این کشور نیز لهستانی می باشد. مساحت این کشور 312 کیلومتر مربع است و به 16 استان تقسیم شده است. از جمله شهر های مهم این کشور به غیر از ورشو که پایتخت آن است می توان به گدانسک، وروتسلا، لوبلین،کاتوویتس، ووج و کراکوف اشاره کرد. همچنین واحد پول رسمی کشور لهستان زلوتی نام دارد. تحصیل در لهستان از این جهت مورد استقبال قرار می گیرد که شخص امکان تحصیل در اروپا با کیفیت آموزش مناسب و البته هزینه بسیار پایین پیدا می کند، علاوه بر آن، فرصتی جهت یادگیری زبان دوم برای شخص فراهم می آید.

لهستان در مرکز دشت اروپای شمالی واقع شده است و از زمان تأسیس اولین دولت آن، بیش از ۱۰۰۰ سال می‌گذرد. مردم این کشور در طول تاریخ پرتلاطم خود توانسته‌اند هویت خود را حفظ کنند و امروزه این کشور به عنوان بزرگ‌ترین کشور اروپای شرقی سابق و یکی از پرجمعیت‌ترین اعضای اتحادیه اروپا از موقعیتی حیاتی برخوردار است. کشور لهستان تحصیلات باکیفیت بالا، مدارک بین‌المللی معتبر و زیرساخت‌های علمی قابل توجهی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. در ادامه کمی به اطلاعات اولیه و مفید درباره این کشور می‌پردازیم:

  • نام رسمی: جمهوری لهستان (Rzeczpospolita Polska)
  • زبان رسمی: لهستانی
  • مکان جغرافیایی: اروپای مرکزی. لهستان با آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، اوکراین، بلاروس، لیتوانی و روسیه (در منطقه کالینینگراد) همسایه است. مرز شمالی آن (طول ۴۴۰ کیلومتر) در امتداد ساحل دریای بالتیک است.
  • پایتخت: شهر ورشو با ۱.۷ میلیون نفر جمعیت (نهمین پایتخت پرجمعیت اتحادیه اروپا)
  • جمعیت کل کشور: ۳۸ میلیون نفر (لهستان هفتمین جمعیت بزرگ قاره اروپا (بدون در نظر گرفتن روسیه) و ششمین در اتحادیه اروپا است.)
  • آب و هوا: آب و هوای لهستان معتدل قاره‌ای است، با زمستان‌های نسبتا سرد (از دسامبر تا مارس) و تابستان‌های گرم که از ژوئن تا آگوست ادامه دارد. میانگین دمای ژانویه ۱- تا ۵- درجه سانتیگراد و میانگین دمای جولای و آگوست از ۱۶.۵ تا ۱۹ درجه سانتیگراد متغیر است، اگرچه در بعضی از روزهای تابستان دما می‌تواند به ۳۵ درجه نیز برسد

تحصیل در لهستان در مدارس

والدینی که قصد دارند جهت تحصیل در لهستان و مدارس این کشور برای فرزندان خود اقدام نمایند، باید اطلاعات کافی راجع به سیستم آموزشی لهستان داشته باشند. سیستم آموزشی کشور لهستان منطبق با سطح A کشور انگلستان قرار دارد و در بازه زمانی 12 الی 15 سال به پایان می رسد. سیستم آموزشی کشور لهستان دارای سه مقطع یا لول است که 6 سال از آن در مقطع دبستان یا ابتدایی است که پس از آن، از دانش آموزان یک امتحان نهایی اخذ خواهد شد و دانش آموزان پس از قبولی در این آزمون، وارد مقطع بالاتر دبیرستان می شوند. در دوران دبیرستان نیز ابتدا دانش آموزان به مدت 3 سال به تحصیل علم خواهند پرداخت و پس از آن مجدداً می بایست امتحانی را پشت سر گذارند تا وارد مقطع سوم تحصیلی خود شوند که مدت زمان آن 4 سال به طول خواهد انجامید. پس از این مرحله است که دانش آموزان می توانند وارد تحصیلات عالیه در دانشگاه های این کشور شوند. هزینه تحصیل در مدارس این کشور رایگان است اما اتباع خارجی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس بین المللی این کشور دارند می بایست هزینه های این نوع مدارس را بپردازند که معمولاً بین 18 تا 50 هزار زلوتی (4300 تا 11800 یورو) هزینه در بر خواهد داشت. در زیر لیست مدارس بین المللی لهستان، سیستم آموزشی  و زبان تدریس در این مدارس با هزینه مربوطه ذکر شده است.

تحصیل در مقطع کارشناسی در لهستان

این مدرک با گذراندن ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد درسی ECTS  و حدود ۳ تا ۴ سال تحصیل به دست می‌آید و پس از آن دانشجو می‌تواند خود را برای دوره کارشناسی ارشد آماده کند. تحصیل در مقطع کارشناسی به طور متوسط سالیانه ۲۰۰۰ یورو در سال هزینه دارد و معمولاً به زبان لهستانی ارائه می‌شود. با این حال، بسیاری از رشته‌ها در این مقطع به زبان انگلیسی نیز برگزار می‌شوند. بنابراین داوطلب لازم است با توجه به شرایط دانشگاه مقصد، مدرک زبان انگلیسیمورد نیاز آن دانشگاه را ارائه کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان

دوره کارشناسی ارشد لهستان حدود دو سال طول می‌کشد و لازم است که دانشجو ۹۰ تا ۱۲۰ واحد ECTS را پاس کند. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، داوطلب واجد شرایط تحصیل در مقطع دکتری خواهد بود. روش‌های تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در لهستان شامل ترکیبی از جلسات گروهی، مطالعات مستقل و فردی، تکالیف گروهی و انفرادی و کار آزمایشگاهی و عملی است (در صورتی که رشته مورد نظر نیاز به کار آزمایشگاهی داشته باشد). همچنین برای تکمیل مدرک کارشناسی ارشد در لهستان لازم است که دانشجو به صورت شفاهی از پایان نامه کتبی خود دفاع کند. در این مقطع شهریه به طور سالانه ۳۰۰۰ یورو در سال خواهد بود و طیف گسترده‌ای از رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در لهستان

در لهستان، رشته‌های تحصیلی خاصی وجود دارند که تحت عنوان کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می‌شوند. این رشته‌ها شامل بازیگری، هنر، حقوق، دندانپزشکی، پزشکی، عکاسی، داروسازی، روانشناسی و دامپزشکی است. داوطلبین این رشته‌های دانشگاهی می‌توانند پس از گذراندن ۶ سال و پاس کردن ۲۷۰ تا ۳۶۰ واحد ECTS مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند.

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته به این معنی است که دانشجو هم اصول اولیه رشته خود را می‌آموزد و هم در آن تخصص کسب می‌کند. در نتیجه، این مقطع مانند ترکیب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم است.

تحصیل در مقطع دکتری در لهستان

مقطع دکتری در لهستان به طور معمول ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد و این مدرک توسط دانشگاه‌ها یا موسسات تحقیقاتی مانند آکادمی علوم لهستان ارائه می‌شود. تحصیل در مقطع دکتری در لهستان برای همه دانشجویان به صورت رایگان ارائه است و دانشجو به عنوان یک محقق در طول تحصیل خود بورسیه تحصیلی دریافت خواهد کرد. همچنین برای فارغ التحصیلی با مدرک دکتری در لهستان، داوطلب باید تا ۶۰ ساعت تدریس برای دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه خود انجام دهد و گزارش پیشرفت سالانه را به دانشگاه ارائه و پایان‌نامه دکتری خود را با موفقیت بگذراند.

تحصیل در لهستان و کار دانشجویی

امکان کار دانشجویی همزمان با تحصیل در لهستان فراهم است. دانشجویانی که در این کشور در حال تحصیل هستند می توانند به صورت مشخص چند ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند و بخشی از هزینه های خود را جبران کنند. شخص به طور معمول حدود 30 ساعت در هفته اجازه کار دانشجویی دارد. این مقاله توسط تیم کارشناس موسسه ملک پور تحقیق و نگاشته شده و هر گونه کپی برداری از آن خلاف شرع بوده و پیگرد قانونی دارد. پس از تحصیل، امکان کار زندگی در لهستان برای افراد اتحادیه اروپا به سادگی فراهم است. اشخاص مهاجر از سایر کشورها نیز می توانند با ارائه مدارک و اخذ مجوز از سازمان های مربوطه نسبت به تمدید اقامت خود اقدام نمایند.

تحصیل در لهستان و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی لهستان

ایرانیانی که به قصد تحصیل در لهستان خاک ایران را به مقصد لهستان ترک می کنند، می بایست ابتدا برای تحصیل در این کشور ویزای دانشجویی لهستان را اخذ نمایند که معمولا در بازه زمانی کمتر از یک ماه این امر میسر می گردد و حدود 60 یورو نیز هزینه ثبت نام اخذ ویزا دارد. این مقاله توسط موسسه ملک پور گردآوری شده و کپی برداری از آن یا استفاده از محتوای مقاله با تغییر کوچک در کلمات آن شرعا و قانونا حرام بوده و موسسه ملک پور هیچ گونه رضایتی از این کار نداشته و از نظر اخلاقی و قانونی حرام است. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان عبارتند از:

  • 3 قطعه عکس رنگی
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک دانش در زبان
  • داشتن رزومه CV
  • نامه توضیح علت تمایل به تحصیل در لهستان یا اصطلاحاً Cover Letter
  • رزومه تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی برای تحصیل
  • بیمه سلامت
  • تکمیل و امضای فرم درخواست ویزای تحصیلی لهستان بصورت آنلاین

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  • شعبه اصلی : تهران ، میدان فاطمی ، خیابان جویبار ، کوچه میرهادی شرقی ، پلاک 10 ، واحد 6
  • 021-88926279 || 021-88923854
  • info@dadpisheganco.com
  • فلکه دوم صادقيه ، بلوار آيت الله کاشانی ، نرسيده به خيابان مهران ، پلاک 91 ، طبقه 5 ، واحد 15
  • 021-44033678 || 021-44969468
  • info@dadpisheganco.com
  • ميرداماد ، ميدان مادر ، خيابان شاه نظری ، برج ناهيد ، طبقه 16 ، واحد 2
  • 021-22250617 || 021-22251140
  • info@dadpisheganco.com

Please publish modules in offcanvas position.