banner04

هزینه های تحصیل و زندگی در قبرس

کشور قبرس شمالی یکی از بهترین مقصد‌های مهاجرت برای دانشجویان ایرانی به شمار می‌آید. برای تحصیل در قبرس نیازی به ارائه مدرک زبان وجود نداشته و دانشجویان می‌توانند در صورت قبولی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه بلافاصله تحصیل خود را آغاز کنند. همچنین، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر آن، دانشجویان می‌توانند پس از گذشت چند ترم از تحصیلشان در دانشگاه‌های قبرس برای شرکت در طرح مبادله دانشجو شرکت کرده و ادامه تحصیلات خود را در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی طی کنند. به عبارت بهتر، تحصیل در قبرس می‌تواند همچون پلی برای تحصیل و مهاجرت در کشورهای پیشرفته دیگر جهان عمل کند. ما در گروه مشاوران مهاجرتی ادب، با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص به عنوان نماینده رسمی دانشگاه مدیترانه شرقی، دریافت پذیرش تحصیلی را برای شما تضمین می‌کنیم.کشور قبرس شمالی که یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت به ویژه برای تحصیل در قبرس در بین ایرانیان است دارای هزینه‌های زندگی مناسب و مقرون به صرفه‌ایی است؛ بطوریکه تفاوت واضح هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیاری را مصمم به زندگی در این کشور به دلیل هزینه‌های مناسب زندگی در آن می‌کند. بسیاری از هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های فرآورده‌های غذایی محلی در زمینه سبزیجات و میوه‌جات، خرید و یا اجاره خانه، مالیات و هزینه‌های خرید یا کرایه خودرو در قبرس شمالی نه تنها در مقایسه با اروپا، بلکه در مقایسه با کلیه کشورهای مدیترانه‌ایی بسیار به صرفه‌تر است. واحد پول کشور قبرس شمالی لیر ترکیه بوده که اگرچه کمی از سایر واحدهای ارزی بین‌المللی مانند دلار، یورو، پوند و... دارای ارزش کمتری بوده اما لازم به ذکر است که کشور قبرس شمالی از طریق صنعت گردشگری و با حضور توریست‌های اروپایی که برای تعطیلات یا خرید به این کشور می‌آیند نیز درآمد قابل توجهی دارد؛ با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

کشور قبرس در واقع کشوری جزیره‌ای است و جزیره قبرس یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه است که در جنوب کشور ترکیه قرار دارد. کشور قبرس شمالی در بخش شمال شرقی جزیره‌ی قبرس واقع شده است که بخش شمالی آن از سال 1974 از بخش جنوبی جدا شده و بدین ترتیب 37 درصد از خاک جزیره به تسخیر و حاکمیت ترک نشین‌های این جزیره درآمده و از سال 1983 به عنوان کشور قبرس شمالی اعلام استقلال نموده است. با اینکه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره و در واقع متصل بهم هستند اما قومیت و نژاد، قوانین، فرهنگ و حتی زبان آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان و ترکیه‌ای و مردم قبرس جنوبی عمدتا مسیحی و یونانی هستند.

قبرس شمالی با جمعیت حدود 320 هزار نفر، در مجموع به 6 ناحیه کشوری تقسیم بندی می‌گردد و 5 شهر مهم قبرس شمالی عبارتند از: نیکوزیا (پایتخت آن که نام دیگر آن لفکوشا است)، فاماگوستا، گیرنه، لفکا و مورفور است. این جزیره بسیار مورد علاقه مردم دنیا و از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی اطراف به ویژه از نظر گردشگری و توریستی و همچنین تحصیل و سرمایه‌گذاری می‌باشد و جای تعجب ندارد که مشاغل پیرامون مهمانداری و توریسم در این کشور (و مسلما ارائه رشته‌های درسی پیرامون آن‌ها در دانشگاه‌های آن) در کنار صدها رشته آموزشی دیگر و رشته‌های پر درآمد با آینده‌ی درخشان در این کشور، بسیار رواج دارد.

همانطور که اندک اشاره‌ای شد، قبرس شمالی امروزه یکی از کشورهای پر طرفدار دنیا برای تحصیل می‌باشد؛ به ویژه از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی و عمدتا اروپای شرقی. عمده دلایل محبوبیت تحصیل در قبرس شمالی عبارتند از: اعتبار بالا و ویژه دانشگاه‌های این کشور به ویژه 5 دانشگاه برتر آن از جمله دانشگاه EMU در سطح جهانی، انعطاف شرایط تحصیل در آن و نرخ قبولی خوب برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های مناسب و پایین برای تحصیل و زندگی در این کشور، تنوع دوره‌های درسی، بورسیه‌های بسیار زیاد و در دسترس برای مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف، شرایط راحت زندگی در قبرس، جاذبه‌ها، تفریحات و زیبایی‌های توریستی آن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و... بیشتر مورد توجه متقاضیان به ویژه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. دو شهر نیکوزیا (لفکوشا) و فاماگوستا دو شهر برتر این کشور از همه نظر و معیارها از جمله از نظر تحصیلی و دانشجویی می‌باشند.

البته قبرس شمالی سالیان سال است که پس از جدایی به عنوان کشوری مستقل، بسیار در زمینه‌های مختلف دیگر از جمله ساخت و سازهای عمرانی و شهری و به دنباله‌ی آن مسلما پیشرفت در امور وسیعی از جمله تکنولوژی و کامپیوتر، اقتصاد، تجارت، آموزش و پرورش، خدمات دولتی و روابط بازرگانی و اقتصادی با دیگر کشورها پیشرفت زیادی کرده است و بنابراین به قبرس شمالی صرفا نمی‌توان به عنوان یک مقصد تحصیلی یا توریستی نگاه کرده و بلکه این کشور بستر بسیار مناسبی برای تحصیل، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در کل زندگی را از سرتاسر جهان و به ویژه کشورهای آسیایی و نزدیک به آن، فراهم ساخته است. همچنین قبرس شمالی امروزه با توجه به رشد چشمگیر اقتصاد و همچنین بازار املاک مسکونی، اماکن تفریحی، تجاری و در کل پروژه‌ها و ساخت و سازهای وسیع عمرانی در آن، به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در جهان به ویژه در کشورهای اطراف آسیا و اروپا تبدیل شده است. همچنین توریست‌های زیادی در تابستان از کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و... به سواحل این کشور سفر می‌کنند.

فرودگاه بین‌المللی کشور قبرس شمالی، ارجان نام دارد و با علامت اختصاری ECN نمایش داده می‌شود. تمامی پروازهایی که به قبرس شمالی در رفت و آمد هستند حتما باید یک توقف در ترکیه داشته باشند.  برای مثال پرواز ترکیش ایرلاینز از تهران به ارجان یک توقف در استانبول خواهد داشت و پرواز سان اکسپرس تهران به ارجان نیز یک توقف در ازمیر خواهد داشت. مدت زمان پرواز تهران به ارجان با احتساب توقف و تغییر پروازها، تقریبا 6 تا 7 ساعت است. زبان اصلی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است. اما بسیاری از مردم این کشور به زبان یونانی نیز مسلط هستند. زبان انگلیسی از محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی دارد اما در بسیاری مناطق و اقشار و به خصوص در محیط‌های فرهنگی و دانشجویی، در مناطق گردشگری و فرهنگی و همچنین محیط‌های تحصیلی پرکاربرد است و اکثر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه با زبان انگلیسی آشنا هستند.

 

 

 

 

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

یک فرد متقاضی تحصیل در قبرس شمالی باید تمکن مالی لازم برای شهریه تحصیل و هزینه زندگی در حین تحصیل در قبرس شمالی را داشته باشد. هزینه دقیق تحصیل برای یک دانشجو در قبرس شمالی مستقیما به دانشگاه مورد نظر، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی وابسته است اما در کل شهریه‌های تحصیلی در قبرس شمالی مناسب و به صرفه و این شهریه برای رشته‌های رایج و بین دانشگاه‌های مختلف تقریبا یکسان است. اختلاف‌های بیشتر و بارز در هزینه‌های تحصیل معمولا محدود به یکسری رشته‌های خاص و گران‌تر و عمدتا رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط به آن می‌شود. همچنین این تفاوت در بین دانشگاه‌های این کشور نیز دیده می‌شود. بنابراین بسته به نوع دانشگاه، رتبه و اعتبار آن و مقطع تحصیلی برای کلیه رشته‌های تحصیلی به غیر از پزشکی، رنج شهریه تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی از سالی 1400 تا 12000 دلار تنوع دارد که این شهریه برای برخی رشته‌ها و دوره‌ها حتی به 25 هزار دلار (بیشتر مربوط به رشته‌های پزشکی) در سال هم می‌تواند برسد اما متوسط هزینه اغلب دوره‌ها بین 4 تا 8 هزار دلار در سال می‌گردد که همه‌ی این هزینه‌های ذکر شده بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی است.

حال بیاییم این هزینه کلی را برای مقاطع مختلف تحصیلی تفکیک کنیم؛ متوسط هزینه سالانه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در قبرس شمالی برای دانشجویان بین‌المللی از قرار زیر است؛ کلیه شهریه ها بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی لیست شده است:

  • متوسط شهریه مهدکودک و پیش‌ دبستانی: نزدیک 3000 دلار در سال
  • متوسط شهریه مدارس: 2400 تا 3100 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی: نزدیک 3900 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد: حدود 4600 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد (مبتنی بر تز): حدود 5200 دلار در سال
  • متوسط شهریه مقطع دکتری: 11 هزار دلار در سال
  • حداقل شهریه دانشگاه یا موسسه آموزشی: 1400 دلار در سال
  • حداکثر شهریه دانشگاه: 25 هزار دلار در سال
  • متوسط شهریه رشته‌های پزشکی: 9 تا 24 هزار دلار در سال
  • متوسط شهریه رشته‌ پرستاری: حدود 6200 دلار در سال

 

 

 

 

هزینه زندگی در قبرس شمالی

هزینه‌های جدای از تحصیل در قبرس شمالی عموما شامل محل اقامت (که خوابگاه ارزان‌ترین گزینه و اجاره خانه تک نفره گرانترین گزینه است)، هزینه‌های تسهیلات، تعمیرات، قبوض و دیگر هزینه‌های جانبی محل اقامت (در صورت عدم تهیه خوابگاه)، هزینه خورد و خوراک، البسه و پوشاک، لوازم و کتب تحصیلی، حمل و نقل شهری، سرگرمی و دیگر مخارج می‌گردد. متوسط هزینه کل زندگی یک دانشجو در قبرس شمالی (مسکن + مایحتاج) سالانه 4000 تا 7200 دلار است که یک هزینه ایده‌آل و کاملا میانگین است. در جدول زیر هزینه‌های کلی و کلیدی زندگی در قبرس شمالی ذکر شده است:

عنوان

مبلغ به دلار

خوابگاه و محل اقامت

هزینه ماهانه خوابگاه دانشجویی

110 تا 300

اجاره ماهانه واحد 1 خوابه نزدیک مرکز شهر

340

اجاره ماهانه واحد 1 خوابه به دور از مرکز شهر

270

حداقل اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه

210

اجاره ماهانه با تهیه خانه دانشجویی اشتراکی

100 تا 150

هزینه‌های کلی و جزئی

مجموع کل هزینه زندگی دانشجو در ماه

350 تا 600

هزینه زندگی ماهانه دانشجویی بدون احتساب مسکن

240 تا 300

هزینه ماهانه تسهیلات، قبوض برق، آب و...

90

هزینه ماهانه اینترنت پرسرعت با سرعت 60mbps

23

هزینه ماهیانه اشتراک باشگاه بدنسازی

24

هزینه یک ست لباس (شامل کفش، شلوار و لباس بالا تنه)

140

هزینه ماهانه حمل و نقل عمومی

42

هزینه یک دستگاه خودروی نرمال و خوب

16000

قیمت 1 لیتر بنزین

1.21

قیمت 1 وعده غذای فست فود

7

قیمت بلیت حمل و نقل یک طرفه شهری

1.5

هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

 1.02

 

 

 

 

مقایسه هزینه‌ها قبرس شمالی با جنوبی

بر طبق آخرین اطلاعات و آمار و ارقام، هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی بدون احتساب هزینه‌های مسکن نسبت به درآمد از قبرس جنوبی گرانتر است. از طرفی واحد پول قبرس جنوبی یورو است و با تطابق آن با واحد پول لیر ترکیه که واحد پول قبرس شمالی بوده، این تفاوت‌ها در هزینه‌ها به طور واضح نشان داده خواهد شد. این درصد تفاوت در هزینه‌ها در زمینه اجاره و خرید مسکن بیشتر به چشم می‌آید. از نظر مسکن و درآمد هم حداقل درآمد در قبرس شمالی ماهیانه 300 دلار بوده در حالی که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه نزدیک به 250 دلار است. در حالی که حداقل درآمد در قبرس جنوبی 1350 یورو بوده که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه حدود 700 یورو می‌باشد.

 

 

 

 

خوابگاه دانشجویی و مسکن در قبرس شمالی

از دیگر مزایای دانشگاه‌های قبرس شمالی، ارائه خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات و قیمت مناسب به دانشجویان است. اگرچه برخی هم هستند که ترجیح می‌دهند تا واحد آپارتمانی را در شهر و در نزدیکی دانشگاه اجاره نموده که خوشبختانه برای آن هم نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف در قبرس شمالی نیست. اما استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های قبرس، بسیار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین زمان و سهولت در رفت و آمد به دلیل نزدیک بودن خوابگاه‌ها به دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها و کلاس‌ها و از طرفی روابط بهتر اجتماعی با دیگر دانشجویان انتخاب هوشمندانه‌ای است. همچنین حضور در خوابگاه فرصت بهتری را برای تبادل فرهنگی، برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و خوی گرفتن سریع‌تر با محیط فرهنگی و تحصیلی این کشور فراهم خواهد شد. هزینه‌ خوابگاه دانشجویی در قبرس چیزی در حدود 1300 تا حدود 3900 دلار در هر سال تمام خواهد شد که این هزینه‌ها بسته به امکانات و همچنین تعداد نفرات در اتاق در بازه ذکر شده تفاوت خواهد داشت که در کل دارای قیمت بسیار مناسبی بوده و نیاز به پرداخت هزینه جانبی مانند هزینه‌های تسلیهاتی نیست و هرچند که اجاره خانه در کشور قبرس شمالی گران نمی‌باشد اما این هزینه‌ها در مقایسه با اجاره آپارتمان بسیار متفاوت (ودر واقع کمتر) است. بدین ترتیب که متوسط اجاره یک آپارتمانی تک خوابه از 200 دلار (حدود 1700 لیر ترکیه) در ماه شروع شده که با هزینه‌های جانبی مثل هزینه قبوض و... به ماهیانه بیش از 250 دلار خواهد رسید که در مقایسه با خوابگاه مخصوصا اتاق‌های 2 یا 4 نفره دارای تفاوت آشکاری در هزینه می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی پیدا کردن مسکن مناسب در کشور مقصد است. معمولا دانشگاه‌ها دارای خوابگاه‌های اختصاصی هستند که دانشجویان می‌توانند با قیمتی مناسب آن‌ها را اجاره کنند. اغلب دانشجویان ترجیح می‌دهند که در خوابگاه‌های رسمی دانشگاه اقامت کرده که از امکانات بسیار مطلوبی برخوردار هستند. وجود خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه با نگهبان‌های 24 ساعته از مزایای تحصیل و زندگی در قبرس محسوب می‌شود. همچنین در نواحی نزدیک به دانشگاه، هاستل‌های کوچکی برای دانشجویان وجود داشته که طیف متنوعی را از اتاق‌های 6 نفره تا سوئیت‌های لوکس در بر می‌گیرند. هزینه این هاستل‌ها حدود 1000 یورو در سال است. برخی دیگر از دانشجویان زندگی در آپارتمان‌های مرکز شهر را ترجیح می‌دهند. زوج‌های دانشجو می‌توانند در واحدهای آپارتمانی مجزا با تجهیزات کافی ساکن شوند. هزینه واحدهای آپارتمانی به موارد مختلفی چون تعداد اتاق خواب، تجهیزات، مقدار اثاثیه موجود و تعمیرات مورد نیاز بستگی داشته و حداقل اجاره ماهیانه آن‌ها 350 یورو است. البته بسیاری از کسانی که به دنبال دریافت اقامت دائم قبرس هستند، می‌توانند با مبلغی حدود 40000 یورو یک واحد آپارتمان تک خوابه و یا با مبلغ 100 هزار یورو یک ویلا در سواحل قبرس شمالی خریداری کنند. لازم به ذکر است که خرید مسکن شامل مالیات بر دارایی و نیازمند طی کردن فرآیندی اداری خواهد بود، به همین دلیل تقاضا برای اجاره مسکن در این کشور نسبت به خرید آن بیشتر است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  • شعبه اصلی : تهران ، میدان فاطمی ، خیابان جویبار ، کوچه میرهادی شرقی ، پلاک 10 ، واحد 6
  • 021-88926279 || 021-88923854
  • info@dadpisheganco.com
  • فلکه دوم صادقيه ، بلوار آيت الله کاشانی ، نرسيده به خيابان مهران ، پلاک 91 ، طبقه 5 ، واحد 15
  • 021-44033678 || 021-44969468
  • info@dadpisheganco.com
  • ميرداماد ، ميدان مادر ، خيابان شاه نظری ، برج ناهيد ، طبقه 16 ، واحد 2
  • 021-22250617 || 021-22251140
  • info@dadpisheganco.com

Please publish modules in offcanvas position.