banner04

سیستم آموزشی ایتالیا

سیستم آموزشی در ایتالیا

سیستم آموزش عالی ایتالیا، به منظور هماهنگی با چارچوب مدارک حوزه‌ی آموزش عالی اتحادیه اروپا (Qualification Framework for the European Higher Education Area)، هم برای دانشگاه‌ها و هم برای دیگر موسسات آموزشی به سه دوره تقسیم می‌شود. به منظور راهیابی به این دوره‌های آموزشی حداقل 12 سال تحصیل در مدرسه و داشتن اصل مدرک دیپلم، اصل مدرک پیش دانشگاهی (برای دانشجویان نظام تحصیلی قبل) و اصل ریز نمرات هر دوی این مدارک مورد نیاز می‌باشد. امکان ارائه ی مدرک فوق دیپلم به جای مدرک پیش دانشگاهی نیز میسر است. دانشجویان سال آخر دبیرستان می توانند مدرک موقت دیپلم و ریز نمرات خود را تا زمان گرفتن اصل آن، ارائه دهند.سیستم آموزشی در ایتالیا به 5 سطح اصلی تقسیم می شود:پیش دبستانی ،دبستان،دبیرستان سطح اول،دبیرستان سطح دوم و دانشگاه

پیش دبستانی:

مراکز پیش‌دبستانی که به scuola materna معروف هستند، در ایتالیا اجباری نیست. با این حال، این مدارس در سطح ایالتی اداره می‌شوند و شما در یکی از این مراکز، به صورت رایگان می‌توانید کودک خود را ثبت‌نام کنید. از طرف دیگر، می‌توانید پیش‌دبستانی‌های خصوصی را نیز انتخاب کنید.

پیش‌دبستانی‌ها در ایتالیا غالباً از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار هستند. رویکرد آموزشی آن‌ها، شامل فعالیت‌های متنوعی برای رشد مهارت‌های عاطفی، روانی، حرکتی، شناختی، اخلاقی و اجتماعی کودکان است.

پیش‌دبستانی‌ها یا Scuola materna معمولاً 40 ساعت در هفته فعالیت می‌کنند، اما در صورت تمایل، می‌توانید کودک خود را فقط صبح‌ها در این مراکز شرکت دهید.

دوره‌ی دبستان:

دوره‌ی دبستان در ایتالیا، برای کلیه‌ی کودکان ایتالیایی یا خارجی مقیم ایتالیا اجباری است. سطح مقدماتی آموزش در این کشور، از سن شش سالگی شروع می‌شود و پنج سال ادامه می‌یابد و معمولاً، بچه‌ها دبستان خود را در سن 11 سالگی، به پایان می‌رسانند.

ساعت مدرسه برای دوره‌ی دبستان، ممکن است از مدرسه‌ای به مدرسه‌ی دیگر متفاوت باشد. ساعات مدرسه‌ی هفتگی، به شکل معمول 27 ساعت است. برخی مدارس ممکن است در هفته 24 یا 30 ساعت باز باشند، اما این مسئله، ممکن است به تعداد بچه‌های کلاس بستگی داشته باشد. فقط تعداد کمی از مدارس، در هر دو شیفت صبح و عصر، فعالیت می‌کنند و برخی از مدارس، ممکن است در روزهای شنبه کلاس برگزار کنند و به جای پنج روز در هفته، شش روز در هفته باز باشند.

دوره‌ی دبیرستان:

دوره‌ی متوسطه در ایتالیا، به دو سطح اصلی تقسیم می‌شود:

  •  آموزش متوسطه‌ی اول یا Scuola secondaria di Primo grado: بین سنین 11 تا 14 سال.
  • آموزش متوسطه‌ی دوم، scuola secondaria di secondo grado: بین سنین 14 تا 19 سال.

مدارس متوسطه‌ی اول یا Scuola Media

این سطح از آموزش، نزدیک‌ترین سطح به دبستان است و برای کلیه‌ی کودکان ایتالیایی یا کودکان خارجی مقیم در ایتالیا، اجباری است. برنامه‌ی درسی، مشابه آموزش ابتدایی است و زبان دوم اتحادیه‌ی اروپا نیز به آن اضافه می‌شود.

ساعات مدرسه، بسته به هر مدرسه‌ای متفاوت است، اما کلاس‌ها معمولاً 30 ساعت در هفته تشکیل می‌شوند.

آموزش متوسطه‌ی دوم یا Scuola Superiore

این سطح از تحصیلات، معادل دبیرستان است. در این مرحله، دانش‌آموزان باید رشته‌ای را انتخاب کنند که می‌خواهند در آن تخصص پیدا کنند: هنر، مطالعات کلاسیک، زبان، موسیقی و رقص، علوم (علوم کاربردی یا تربیت‌بدنی)، علوم انسانی همچون علوم اقتصادی و اجتماعی. این مرحله، تا حد زیادی می‌تواند بر دوره‌ی تحصیل شما در دانشگاه تاثیر بگذارد.

دوره اول (کارشناسی)

Bachelor of Science - Laurea

هدف اصلی این چرخه از تحصیل، ارایه‌ی روش‌ها و دانش نظری عمومی در زمینههای مختلف به دانشجویان است. مدت زمان استاندارد اتمام این دوره سه سال تحصیلی است که معادل180 واحدمی‌باشد. به منظور دسترسی به این دوره، دانشجویان باید داری مدرک دیپلم دبیرستان ایتالیا و یا مدرک معادل آن از کشورهای دیگر باشند. برخی دانشگاه‌ها، رشته‌های کارشناسی ارشد پیوسته ارایه می‌کنند که دانشجویان با در دست داشتن دیپلم دبیرستان قادر به ورود به آن‌ها هستند. مدت زمان‌ اینگونه رشته ها، پنج یا شش سال و معادل 300 یا 360 واحد می‌باشد.

دوره دوم (کارشناسی ارشد)

Master of Science – Laurea Magistrale

این دوره دوم از تحصیل، دانش نظری عمومی قبلی را افزایش می‌دهد و بدنه‌ای پیشرفته و تخصصی از مباحث نظری و کاربردی و همچنین مهارت‌هایی با درجه بالا در تجزیه و تحلیل و ارزیابی انتقادی یا کاربردهای حرفه‌ای را ارایه می‌دهد.  اتمام این دوره به دو سال تحصیلی نیاز دارد که معادل 120 واحد می‌باشد. به منظور دسترسی به این دوره، دانشجویان باید داری مدرک Laurea ایتالیا یا مدرک کارشناسی مرتبط از کشورهای دیگر باشند.

نکته ی حائز اهمیت برای دانشجویانی که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا هستند، این است که حتماً رشته ی تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی، می‌بایست با رشته ی انتخابی آنان در مقطع کارشناسی ارشد مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، کسی که در رشته ی مکانیک فارغ‌التحصیل شده است، نمی تواند در رشته ای غیر مرتبط با مکانیک تحصیل کند.

دوره سوم (دکترا)

PHD - Dottorato di Ricerca

هدف این دوره فراهم آوردن توانایی‌های لازم برای پیشبرد فعالیت‌های تحقیقی تخصصی در بالاترین سطح توسط دانشجو می‌باشد. مدت زمان این دوره سه سال تحصیلی است و به منظور دسترسی به آن، دانشجو باید دارای مدرک کارشناسی ارشد ایتالیا یا معادل خارجی آن باشد و همچنین در یک آزمون ورودی به منظور پذیرش شرکت کند.

به دلیل پژوهش محور بودن مقطع دکترا در ایتالیا، نیازی به دانش زبان ایتالیایی برای گذراندن این دوره نیست و دانشجویان با داشتن مدرک زبان انگلیسی می توانند برای پذیرش خود اقدام نمایند. البته باید اضافه کرد که پذیرش در مقطع دکترا در اکثر دانشگاه های ایتالیایی بسیار سخت بوده و دانشجو می بایست از سوابق و مطالعات ویژه ای در رشته ی خود برخوردار باشد.

 

 

ساعات مدرسه در ایتالیا:

ساعات مدرسه ممکن است از مدرسه‌ای به مدرسه‌ی دیگر در ایتالیا متفاوت باشد. برای بیشتر مدارس ابتدایی و مدارس متوسطه‌ی اول، کلاس‌‌ها معمولاً از ساعت 8 و 13:00 روزهای دوشنبه تا شنبه برگزار می‌شود. سایر مدارس ممکن است فقط از دوشنبه تا جمعه برگزار شود که در این‌صورت، دانش‌آموزان یک زنگ تفریح یک ساعته برای ناهار خواهند داشت و کلاس‌ها تا حوالی ساعت 4 بعدازظهر ادامه دارد.

 

 

بهترین مدرسه‌های ایتالیا:

در این بخش نام بهترین و خوش نام‌ترین مدارس ایتالیا را بیان خواهیم کرد:

  1. مدرسه سنت استفان
  2. مدرسه سنت لوئیس (مدرسه خصوصی میلان)
  3. مدرسه بین‌المللی مونزا
  4. مدرسه بین‌المللی مودنا
  5. مدرسه بین‌المللی کومو
  6. مدرسه بین‌المللی رنسانس
  7. مدرسه بین‌المللی سیه نا

 

مدارک تحصیلی در ایتالیا:

مدارک تحصیلی از اهمیت ویژه‌ای در ایتالیا برخوردار هستند. چرا که ایتالیا کشوری است که تعداد بسیار کمی از دانش‌آموزان آن بدون تحصیل در مقاطع بالاتر و فقط با گرفتن مدرک دیپلم یا مدرک فنی و حرفه‌ای به طور مستقیم وارد بازار کار می‌شوند. ایتالیا یکی از کشورهای دانشگاهی در جهان است و هر ساله تعداد زیادی دانشجو وارد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آن می‌شوند. با این وجود درصد دانشجویانی که از دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل می‌شوند یا حتی مدارک متوسطه را کسب می‌کنند، در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا کم است.

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. سنتی بودن ماهیت تحصیل در ایتالیا و تعداد سال‌های مورد نیاز برای کسب مدرک از جمله مهم‌ترین دلایلی است که موجب می‌شود اکثر دانشجویان ایتالیایی در این کشور دوره آموزشی خود را به اتمام نرسانند. بسیاری از دانشجویان ایتالیایی ترک تحصیل می‌کنند؛ به طوری که فقط یک نفر از هر سه نفری که در نظام آموزش عالی ایتالیا مشغول به تحصیل هستند فارغ التحصیل می‌شوند. با این حال مدارک تحصیلی و دانشگاهی ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از استاندارد بالاتری برخوردار است و بر همین اساس بسیاری از مراکز آموزش عالی در این کشور مدارک تحصیلی کشورهای دیگر را قبول ندارند.

 

 

 

 

 

  • شعبه اصلی : تهران ، میدان فاطمی ، خیابان جویبار ، کوچه میرهادی شرقی ، پلاک 10 ، واحد 6
  • 021-88926279 || 021-88923854
  • info@dadpisheganco.com
  • فلکه دوم صادقيه ، بلوار آيت الله کاشانی ، نرسيده به خيابان مهران ، پلاک 91 ، طبقه 5 ، واحد 15
  • 021-44033678 || 021-44969468
  • info@dadpisheganco.com
  • ميرداماد ، ميدان مادر ، خيابان شاه نظری ، برج ناهيد ، طبقه 16 ، واحد 2
  • 021-22250617 || 021-22251140
  • info@dadpisheganco.com

Please publish modules in offcanvas position.